Marketta Tiuraniemi
“Working hard is good, but getting things done is better.” /Neale Donald Walsch
Nya värden skapas med arbetet för hållbart samhälle. Enligt Marketta Tiuraniemi kan alla göra något eftersom vi alla är konsumenter och kan påverka utvecklingen genom att bli medvetna konsumenter och medvetna medborgare. Men vi behöver bättre kunskaper om hur vi som konsumenter och medborgare kan ställa krav på hållbara produkter och tjänster. Ett exempel på ohållbar konsumtion är vår klädkonsumtion. Vi fortsätter att köpa kläder som tillverkas i fabriker som skadar miljön och har slavliknande arbetsförhållanden för de anställda. Se artikeln i SvD om textilfabriken i Rana Plaza i Dhaka eller artikeln i Dagens arbete.
Vi som konsumenter och medborgare har faktiskt möjlighet att påverka, men för det behöver vi kunskaper och verktyg. När det gäller klimatfrågan och hållbar utveckling så har Marketta som gymnasielärare drivit flera ungdomsprojekt i Nacka t.ex. Unga tar täten (se projektlänkar). Hon anser att det är dags att utbilda konsumenter till att bli medvetna och reflekterande konsumenter.
Hållbart mode är Markettas utbildningsprojekt som har som mål att utbilda och engagera ungdomar i Nacka för hållbar konsumtion. Projektet erbjuder både föreläsningar, workshops, utställning och modevisning i Sickla.